Samstag, 18. Juli 2009

Η ΠΟΛΗ ΤΩΝ 3 ΘΡΗΣΚΕΙΩΝ.

Η Ιερουσαλημ ειναι μια απο τις πολεις του κοσμου με μακραιωνη ιστορια, καθως η κατοικηση της ειναι διαχρονικη. Αυτα εν ολιγοις, ειναι λιγα μονο απο τα βασικα χαρακτηριστικα, τα οποια την συνδεουν με αντιστοιχες πολεις οπως η Αθηνα, η Ρωμη, η Κωνσταντινουπολη, η Βαβυλωνα.


Υπηρξε πρωτευουσα του βασιλειου του Ισραηλ κατα την αρχαιοτητα και ειναι ακομη η πιο σημαντικη πολη του συγχρονου ισραηλινου κρατους. Σε αυτην σταυρωθηκε ο Ιησους απο την Ναζαρετ. Σε αυτην ξεκινησαν οι αγωνες των Ισραηλιτων εναντιον των Ρωμαιων που εληξαν με την καταστροφη της το 69 μ. Χ. Κατα τον Μεσαιωνα υπηρξε το επαθλο μεταξυ ευρωπαιων σταυροφορων και μουσουλμανων που επεδιωκαν μεσω αυτης τον ελεγχο της περιοχης. Για συγκεκριμενο χρονικο διαστημα, οι σταυροφοροι την κατελαβαν και ιδρυσαν βασιλειο. Αργοτερα οι μουσουλμανοι την ανακατελαβαν. Εκτοτε οι τρεις θρησκειες - ο ιουδαισμος, ο χριστιανισμος, ο ισλαμισμος - συνεχιζουν να συμβιωνουν στην ιδια περιοχη, πολλες φορες διεκδικωντας η καθε μια απο αυτες την πολη για δικο της λογαριασμο.





1. Πανοραμικη αποψη της παλιας πολης με τα αξιοθεατα του Ιερου Βραχου.




2. Παλια Πολη. Ανατολιτικο παζαρι στον αραβικο τομεα.


Η συνυπαρξη των 3 θρησκειων σε μια μονο πολη, ειναι εν μερει προβληματικη. Οι εντασεις υπαρχουν μεν, κρατουνται ομως σε καποια ορια. Το κεντρο της πολης ειναι χωρισμενο σε 4 τομεις. Ξεκινωντας απο βορεια και ακολουθοντας την φορα των δεικτων του ρολογιου, υπαρχει ο αραβικος τομεας - που ειναι και ο μεγαλυτερος - ο ισραηλινος, ο αρμενικος και ο χριστιανικος. Η προσβαση στην λεγομενη και παλια πολη, γινεται απο 8 πυλες στην περιμετρο των τομεων.

Το Αγιο Ορος της Ιερουσαλημ, το ορος Μορια με τον Ναο και το Τειχος των Δακρυων, βρισκεται στα νοτιανατολικα, μεταξυ αραβικου και ισραηλινου τομεα (εικ. 1). Στο σημειο αυτο ειναι μαζεμενα ολα τα θρησκευτικα μνημεια που ειναι σημαντικα για χριστιανους, εβραιους και μουσουλμανους: Για τους πιστους του ιουδαισμου, το Τειχος των Δακρυων ειναι σημαντικο, γιατι πιστευουν οτι αποτελει τμημα του Ναου του Σολομωντος (εικ. 3). Επι του ορους Μορια ομως, πισω απο το Τειχος, ειναι εκατερωθεν κτισμενα τα δυο τζαμια με τον χρυσο και τον ασημενιο τουλο αντιστοιχα (εικ. 4-5), τα οποια συγκεντρωνουν πληθος πιστων του μωαμεθανισμου. Τοσο οι ισραηλινοι, οσο και οι αραβες διεκδικουν την ιδια αυτη περιοχη για λογαριασμο τους, χαρακτηριζοντας ως απιστους οι μεν τους δε. Η ισραλινη αρχαιολογικη υπηρεσια θελει να διεξαγει ανασκαφες στην περιοχη, ομως απο τον φοβο προκλησης επεισοδιων, τοσο απο ορθοδοξους εβραιους, οσο και απο φανατικους μουσουλμανους, δεν τολαμει να προχωρησει, καθως και τα δυο αντιπαλα στρατοπεδα θεωρουν προσβλητικο το να γινουν εκσκαφες σε ιερους χωρους.

3. Το Τειχος των Δακρυων, τοπος προσκυνηματος για τους Εβραιους. Αποτελει τμημα του Ναου του Σολωμοντος. Δεξια του διακρινεται το τζαμι με τον χρυσο τρουλο.




4. Το τζαμι με τον χρυσο τρουλο, κοντα στο Τειχος των Δακρυων. Συμβολικο μνημειο για του Αραβες της πολης.


5. Το τζαμι Αλ Ακσα βρισκεται απεναντι απο το το τζαμι με τον χρυσο τρουλο. Ο τρουλος του Αλ Ακσα ειναι απο ασημι. Τοπος προσκυνηματος για τους μουσουλμανους.



Οσο για τους χριστιανους, αυτοι εχουν τα μνημεια τους απεναντι απο το ορος Μορια. Η εκκλησια της Αναστασεως και ο Παναγιος Ταφος (εικ. 6) βρισκονται σε χωρο που παραπεμπει στον Γολγοθα. Η δε εκκλησια αποτελειται στην ουσια απο πολλα μικρα εκκλησακια, καθενα χτισμενο και σε διαφορετικο στυλ. Ετσι, υπαρχει εκκλησακι που παραπεμπει στην ρωσικη εκκλησια. Ενα αλλο, στην αρμενικη. Επισης υπαρχουν τομεις για τους καθολικους και τους ευαγγελιστες. Και φυσικα για τους ορθοδοξους χριστιανους. Η μυσταγωγια και η συγκινηση που επικρατουν, οταν μπαινει ο επισκεπτης στον Ταφο, τον οποιο οι σταυροφοροι επιθυμουσαν διακαως να απελευθερωσουν, ειναι απεριγραπτα συναισθηματα. Στους χωρους αυτους επικρατει μια υποπτη σιωπη. Οι επισκεπτες ψιθιριζουν μεταξυ τους. Το μερικο σκοταδι αυξανει την ενταση και προκαλει δεος και σεβασμο.

6. Ο Παναγιος Ταφος, τοπος προσκυνηματος των χριστιανων. Πιστευεται οτι χτιστηκε επι του Γολγοθα.


Κανοντας μια βολτα στην παλια πολη της Ιερουσαλημ, ο επισκεπτης θα δει πληθος ανθρωπων απο ολη την υφηλιο. Στα στενα καλντεριμια της, με μαγαζακια γεματα χαλια, χειροποιητα χαλκινα σκευη, μπαχαρικα και κοσμηματα (εικ. 2) συναντα κανεις τουριστες με τα σακκιδια τους, αραβες με τα κοκκινα σκουφακια τους, αστυνομικους και στρατιωτες οπλισμενους σαν αστακους να κανουν περιπολιες, πολυμελεις οικογενειες ορθοδοξων εβραιων. Οι ανδρες φορουν μαυρα κοστουμια και λευκα πουκαμισα. Εχουν μεγαλες, ορθογωνιες γενειαδες και σγουρες τουφες μαλλιων κατεβαινουν στους κροταφους τους. Φορουν πλατυγυρα μαυρα καπελα. Μερικοι φορουν γουνινους σκουφους. Τα αγορια ειναι ομοιως ντυμενα. Οι γυναικες τους ακολουθουν. Πολλες ειναι νεες και πολυ ομορφες. Εχουν μακρυα μαυρα μαλλια και λευκο δερμα.

7. Αποψη απο την παραλια του Τελ Αβιβ, μηκους πολλων χιλιομετρων.


Το Τελ Αβιβ ερχεται πιο μοντερνο απο αποψη ζωης, απο οτι η Ιερουσαλημ. Ειναι μια συγχρονη πολη γεματη καινουργια κτηρια. Πολυ εντυπωσιακη ειναι η παραλια της πολης, η οποια εχει εκταση πολλων χιλιομετρων και βρεχεται απο τα νερα της Μεσογειου. Μια φαρδια λεωφορος χωριζει την μικρη αμμουδια του Τελ Αβιβ απο την υπολοιπη πολη. Ουρανοξυστες σωστοι υψωνονται σε αποσταση ελαχιστον μετρων απο την παραλια (εικ. 7), δινοντας την εντυπωση οτι το Τελε Αβιβ δεν εχει να ζηλεψει κατι απο λουτροπολεις οπως το Μαιαμι και το Ακαπουλκο.

Ο Τ. αισθανθηκε σαν να βρισκοταν στην...Κοπα Καμπανα! Ηταν Κυριακη, αρχες Αυγουστου 2006 οταν βρεθηκε εκει. Παρεα με εναν Γερμανο και εναν καναδο φοιτητη κατευθυνθηκαν στην παραλια. Ο βυθος ηταν πολυ ρηχος, οσο μεσα και να πηγαιναν. Το δε νερο, ηταν ζεστο. Πολυ ζεστο! Αχ αυτη η Μεσογειος! Ειχε δε και απνοια εκεινη την μερα. Με την κουφοβραση και το ζεστο νερο της θαλασσας, δεν μπορει κανεις να πει, οτι τα τρια παληκαρια δροσιστηκαν...











Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen